Retningslinjer for brug af sociale medier på Hvidebækskolen
På Hvidebækskolen benyttes skolens intranet til intern kommunikation og til information og meddelelser mellem skole, forældre og elever. Jf. retningslinjer for brug af Skoleintra. Facebook benyttes udelukkende til at fortælle den gode historie.
Billeder der viser skolens brugere, skal slettes fra telefonen/kameraet efter brug. Billeder af skolens brugere må ikke offentliggøres uden samtykke fra forældre, medmindre billederne viser brugere der ikke kan genkendes. Alle opslag på Facebooksiden godkendes af administratorerne. Det er ligeledes administratorerne der sletter eventuelle negative/kritiske kommentarer. Personalet beslutter selv om de vil være på Facebook.
Gode råd om adfærd på sociale netværk
Overvej nøje, hvad du skriver om dit arbejde og din arbejdsplads – både når du er professionel og privatperson. Læseren kan have svært ved at adskille hvilken rolle og med hvilket tonefald, du udtaler dig, og du vil let kunne blive taget til indtægt for at udtale dig som repræsentant for din arbejdsplads.
Opfør dig på de sociale medier på samme måde, som du ville gøre på arbejdet. Vis den samme respekt og loyalitet over for din arbejdsplads, kolleger og leder på nettet som i virkeligheden - ansigt til ansigt.
Husk at den tavshedspligt, som gælder i forhold til dine arbejdsopgaver, også gælder på de sociale medier. Flere sociale medier er et åbent rum, hvor alle i princippet kan læse med.
Vær opmærksom på
- At du som ansat har en personlig pligt til at underrette om bekymrende oplysninger også dem, du ser på de sociale medier.
- At det kan besværliggøre dit professionelle arbejde, hvis du er ven med en, du har en arbejdsmæssig relation til. Er du i tvivl, bør du lade være.
- At der kan bruges privatlivsindstillinger.
- Hvad du skriver på de sociale medier.
- Det er tilladt at sige nej til en ”venneanmodning” fra chef eller kollegaer – uden du skal begrunde dit nej.
- Dit ordvalg - injurierende eller diskriminerende udtalelser kan blive brugt mod dig selv.
- At bruge din sunde fornuft – også på Facebook og andre sociale medier
Gør følgende, hvis du bliver udsat for trusler på grund af dit arbejde:
- Tag et skærmprint af selve truslen og af den profil, som truslen er afsendt fra eller gem kommunikationen.
- Anmeld evt. afsenderen. Vær opmærksom på, at flere sociale netværk har en anmelderfunktion.
- Kontakt din leder eller AMR og aftal med vedkommende, hvordan sagen videre skal håndteres.
Jf. Retningslinier vedr. vold og trusler om vold rettet mod skolens medarbejdere.
På Hvidebækskolen anbefales det, at personalet ikke er venner med eleverne på de sociale netværk.
Vedtaget i MED d.1.marts 2018