Målgruppe og organisering.
I aug.2014 blev der på tre af kommunens folkeskoler - Hvidebækskolen, Rynkevangskolen og Gørlev skole -oprettet et særskilt specialundervisningstilbud. Tilbuddene blev navngivet ”Inklusionscentre”
Inklusionscentrene er specialtilbud jvf folkeskolelovens § 20, stk. 2 for elever med vanskeligheder knyttet til ADHD, ASF, relationsforstyrrelser, sociale- og adfærdsmæssige problematikker, generelle indlæringsvanskeligheder m.m.
Målgruppen for skolerne med inklusionscentre er de elever, der har brug for et specialtilbud i tilknytning til almenmiljøet. Eleverne vurderes ikke at have gavn af et undervisningstilbud i almenundervisningen, men støttebehovet er ikke af et sådant omfang, at specialskole er den rigtige løsning.
Eleverne vil ofte ikke kunne profitere af undervisning i en større elevgruppe, men skønnes at kunne lære i et struktureret, mindre og overskueligt miljø, og det vurderes samtidig at eleven vil trives og profitere af en skolegang på en almen skole.
Nogle elever vil kunne deltage i almenundervisningen i større eller mindre omfang, mens andre udelukkende vil blive undervist i en mindre gruppe. Deres deltagelse i almenskolens aktiviteter er afhængig af den enkelte elevs trivsel og læring.
Hvidebækskolen Inklusionscenter har i skoleåret 2020-2021 47 elever visiteret. Her af 7 piger og 40 drenge.
Inklusionscenteret modtager elever fra 0.-9.kl.
Visitering til Hvidebækskolen Inklusionscenter
Inklusionscenteret er for elever, der har behov for særlig grad af hensyntagen, der ikke kan imødekommes i almenskolen.
For at eleven kan blive visiteret til inklusionscenteret, skal eleven have et særligt behov for støtte og /eller specialpædagogik, som ikke kan dækkes i almenskolen.
Det er skolelederen fra den skole eleven går på, der i samråd med PPR og/eller sagsbehandler samt forældre indstiller eleven til Kalundborg kommunes fællesvisitationsudvalg. Ud fra en individuel pædagogisk vurdering afgør udvalget om eleven skal tildeles en plads i et af kommunens inklusionscentre eller i et andet specialtilbud.
Det er muligt at besøge skolen og inklusionscenteret, når eleven er indstillet.
For besøgsaftale eller yderligere information kan Hvidebækskolen kontaktes.
Hvidebækskolens Inklusionscenter
Skolevej 1
4490 Jerslev Sjælland
Skolens kontor: tlf.: 59 53 55 40
Line Mie Hjorth Christensen, Inklusionscenterleder: 40 24 73 61
hvidebaekskolen@kalundborg.dk
Inklusion
Inklusion er en dynamisk og vedvarende proces, som handler om trivsel og udvikling hos den enkelte. Det inkluderende fællesskab skal give eleven mulighed for at bidrage til -, modtage fra -, samt agere ansvarsfuldt i fællesskabet.
At være inkluderet betyder, at man oplever sig som en naturlig og værdifuld deltager i et fællesskab. Som inkluderet elev er man altså en del af skolen og ikke en elev i skolen.
Når vi taler om inklusion på Hvidebækskolen, ophæver vi først og fremmest begreberne normalt og specielt i den forstand, som de anvendes, når man ekskluderer nogen. Alle elever betragtes som unikke individer, hvorfor nogle ikke kan være mere specielle end andre. Alle er derved specielle, nogle elever kræver blot en mere omfattende indsats.
I inklusionscenteret arbejder vi på at eleverne bliver i stand til at vende tilbage til almenskolen, hvis der er potentiale derfor. Dette gøres gennem en gradvis deltagelse i undervisningen i almen skolens klasser, samt deltagelse i skolens fællesarrangementer, frikvarterer m.m.
Vision
Vores vision er med udgangspunkt i den enkelte elev at skabe et motiverende miljø, hvor ro, struktur og forudsigelighed, giver grobund for læring, samt personlig og social udvikling for den enkelte elev.
Eleverne får mulighed for at lære så meget, som de kan og blive rustet til at være livsduelige og aktive deltagere i samfundet. Dermed får eleverne det bedst mulige afsæt for et godt liv efter grundskolen.
Værdigrundlag
Inklusionscenteret er opbygget efter kommunens grundlag om "den gode inklusion", "stærke børnefællesskaber" og "et ressourcefokuseret børnesyn."
Enhver elev skal opleve at være i det miljø, der er mest fremmende for elevens livsduelighed. Det er medvirkende til at give eleven de bedste betingelser for at være en del af et meningsfuldt fællesskab.
Kommunen opererer ud fra 3 fokuspunkter, der skal skabe grundstammen til den gode inklusion.
1. Tilstedeværelse:
Tilstedeværelse er et udtryk for skolens rummelighed og elevens deltagelse i den almene undervisning og skolens fritidsliv.
2. Deltagelse:
Deltagelse er når eleverne oplever sig som værdifulde og deltager aktivt i fællesskabet.
3. Læring:
Læring forstås ved at elever tilbydes den undervisning, som de har behov for, samt udnytter deres læringspotentiale optimalt i såvel undervisning som fritidsliv.
På Hvidebækskolen har vi valgt et 4.fokuspunkt.
4. Dannelse:
Dannelse forstås som evnen til at kunne reflektere, kommunikere, tage ansvar og træffe fornuftige og velovervejede valg for sit liv.
Undervisning
Klassedannelse
Klasserne i inklusionscenteret dannes ud fra overordnede kriterier som: alder, homogenitet, dynamik og social- og personlig udvikling.
Hver klasse bliver dannet, så der skabes de bedste forudsætninger for læring og udvikling. Oftest vil klasserne spænde over flere klassetrin.
Undervisning
På Hvidebækskolen inklusionscenter lægges der vægt på - gennem et overvejet og struktureret miljø - at skabe en forudsigelig hverdag med klare regler og rammer, som kan skabe et trygt miljø, hvor børnene motiveres til at gå i skole.
Derudover lægger vi stor vægt på elevernes faglige udvikling og fokuserer på at skabe progression i det faglige niveau.
Vi er opmærksomme på, at eleverne gennem tidligere skoleforløb, kan have mistet motivationen og troen på sig selv og derfor kan have faglige huller.
Vi har fokus på undervisningsdifferentiering for at sikre, at den enkelte elev får indhentet manglende fagligt stof og fremadrettet får en undervisning, der er tilpasset den enkelte elev.
Vi er derfor meget opmærksomme på at variere både metode, struktur, indhold og læringsstile, så eleverne støttes i at bevare fokus.
Vi anvender forskellige hjælpemidler som time-timer, tablets, computere, visuelle markører, skemaer m.m. i den udstrækning det er nødvendigt og hjælpsomt for den enkelte.
Eleverne i inklusionscenteret undervises i samtlige fag og der laves løbende faglige test for at følge den faglige udvikling hos den enkelte elev. Hvis det vurderes bedst for eleven, kan fritagelse fra tyskundervisning besluttes i samråd mellem skoleledelse, PPR, UU-vejleder og forældre.
Målet er at styrke og forbedre elevens faglige niveau og få udnyttet elevens faglige potentiale optimalt, således at eleven kan gennemføre folkeskolens prøver (FP9) i alle fag.
Pædagogisk tilgang og barnesyn
I Hvidebækskolens inklusionscenter er specialpædagogik en del af den helhedsorienterede indsats, som er med til at skabe rammen for udvikling og trivsel hos den enkelte.
Alle elever er unikke og kan bidrage positivt til fællesskabet, hvis vi giver dem lov. Når vores elever mødes med anerkendelse og støttende overbevisninger, udvikles nye handlestrategier og mulighederne for at lykkes øges.
Vi tilrettelægger hverdagen ud fra den holdning, at alle elever har potentialer og skal mødes med respekt og ses som handlekraftige individer, som rummer nøglen til egen videreudvikling. Lærere og pædagoger har til opgave at skabe rammerne for at dette kan ske.
Vi tilrettelægger arbejdet ud fra følgende pædagogiske overvejelser og værktøjer:
Tydelig struktur, overskuelighed og forudsigelighed
Verbale støttende overbevisninger, samt visuelle markører ved behov
Ugentlige individuelle kognitive samtaler med kontaktpædagog
Tæt, åbent og ærligt skole- hjem samarbejde
Træning af personlige og sociale kompetencer gennem handleanvisninger
Test og elevplaner/statusrapporter.
I inklusionscenteret på Hvidebækskolen skrives der elevplaner i efteråret og statusrapporter i foråret. Vores planer og rapporter indeholder fokusområder og mål, som sikrer at vi arbejder helhedsorienteret mod at eleverne fagligt, socialt og personligt bliver så dygtige, som de kan.
Eleverne bliver løbende testet for at sikre at læreren kan tilrettelægge en målrettet undervisning. Hvidebækskolen inklusionscenter følger den kommunale testplan samt de nationale test.
Til de elever hvor det findes nødvendigt opstartes test med henblik på udredning af evt. dysleksi, læsevanskeligheder m.m. Dette gøres i samarbejde med testlærere og læsekonsulent.
Overbygning - UU-vejleder, praktik, 9.klasses prøver, bevis.
UU-vejleder
Inklusionscenteret deler UU-vejleder med resten af Hvidebækskolen.
I 8. klasse skal eleverne vurderes i forhold til deres uddannelsesparathed. I denne vurdering indgår karaktergennemsnittet i dansk og matematik som skal være på 4.
Tillige hermed skal eleverne vurderes på deres personlige og sociale kompetencer.
Hvis eleven ikke er uddannelsesparat, vil UU-vejlederen give individuelt støtte og vejledning, så eleven kan målrette deres indsats på at blive parate til uddannelse.
På baggrund heraf bliver der lavet en uddannelsesplan. Der følges løbende op på denne plan.
Uddannelse og job - erhvervsvejledning
Eleverne vil modtage undervisning i emnet uddannelse og job og blive introduceret i
eVejledning
uddannelsesguiden
brobygning
praktik
FP9 - prøver i 9.klasse
Undervisningen er tilrettelagt som i almenskolen. Eleverne undervises i alle fag med det antal lektioner der hører til deres klassetrin.
Alle elever i inklusionscenteret får mulighed for at gå til 9.klassesprøver i alle fag. Det vil være muligt at blive fritaget i enkelte fag, hvis det vurderes bedst for eleven. Fritagelse kan kun ske i et samarbejde mellem hjem og skole.
Der arbejdes målrettet på at gøre eleverne så dygtige som muligt og motivere dem til at kunne gå til så mange prøver som muligt i 9.klasse.
9.klasses elever i Hvidebækskolen inklusionscenter holder ikke traditionel læseferie, men fortsætter særlig tilrettelagt undervisning i prøveperioden for at skabe de bedste forudsætninger for at lykkes.
Hjælpemidler
Eleverne har mulighed for at anvende samme hjælpemidler til test og prøver, som pågældende elever bruger i den daglige undervisning. Det er en individuel vurdering som afgør hvilke hjælpemidler.
Kontaktlærer/-pædagog/klasseteam
Samarbejdet omkring eleven bygger på en tæt kontakt mellem skolen og hjemmet. Kontakten til elevens forældre varetages af de primære voksne, som også er dem, der er tovholder for det tværfaglige samarbejde mellem skole, PPR, sagsbehandlere og andre samarbejdspartnere.
Kommunikation og samarbejde
Skole-hjem kontakten og samarbejdet kan foregå via:
Aula
Telefonsamtaler
Skole-hjemsamtaler
Forældremøder
Samarbejdsmøder
Kontaktpædagogen vil endvidere forestå samtaleforløb med eleven f.eks. med afsæt i KAT-kassen, sociale historier, perspect m.m.
Kommunikation og forældresamarbejde
Vi vægter et tæt forældresamarbejde højt, så der i fællesskab kan skabes de bedste betingelser for eleven. Mængden af forældresamarbejde tilpasses individuelt og efter behov.
I inklusionscenteret benytter vi hovedsageligt Aula til kommunikation mellem skole og hjem. Det kan være:
Beskeder mellem medarbejder/forældre
Ugeskema
Opslagstavlen, hvor medarbejderne kan indsætte beskeder
Alle "sedler" (ugebreve, nyhedsbreve, invitationer, m.v.) lægges her.
Tilmelding til arrangementer, møder
Elevplaner
Vi giver gerne små kurser i brug af brugen af Aula.
For at øge jeres barns sociale og faglige progression er det vigtigt, at I som forældre dagligt holder jer orienteret på Aula, samt møder op til forældremøder, skole-hjem-samtaler etc.
Årsplaner, undervisningsforløb og elevplaner vil kunne følges på Meebook.
Hvis der opstår tvivl, undren eller misforståelser undervejs i skoleforløbet, er det vigtigt, at I kontakter skolen for at få dem afklaret, i stedet for at lufte evt. negative tanker og forestillinger foran jeres barn. På denne måde er det tydeligt for jeres barn, at vi står sammen om at skabe de bedste rammer for deres skoleliv og fremtid.
Til og fra skole
Eleverne kommer som udgangspunkt selv i skole. Det er muligt at få buskort hvis eleven har behov for at tage med offentlig transport.
I særlige tilfælde vil barnets funktionsniveau eller afstand til skolen gøre det muligt at få bevilliget taxakørsel.
Medicin
Hvis dit barn får medicin, skal skolen orienteres skriftligt. Hvis medicinen skal indtags i skoletiden skal den afleveres til skolens personale i doseringsæsker med tydelig angivelse af elevens navn og hyppighed for indtagelse. Barnet vil få en medicinblanket med hjem til underskrift.
Personalet er behjælpelige med udlevering af medicin, som vil blive opbevaret i aflåst skab/skuffe.
Ferieplan
Hvidebækskolen Inklusionscenter følger Kalundborg kommunes ferieplan.
SFO
Man har på lige vilkår med andre forældre mulighed for at indmelde sit barn i SFO. Det anbefales at man drøfter evt. indmeldelse i SFO med sit barns kontaktperson og evt. SFO leder.
Elevers sygdom og fravær
Ved planlagt fravær skal skolen orienteres. Melding kan ske via AULA eller telefonisk kontakt til skolen. Ønskes der frihed af længere varighed, skal skolens ledelse godkende fraværet.
Ønskes en elev fritaget enkelt dage skal det aftales med klassens lærere eller pædagog - og meget gerne i god tid af hensyn til planlægning og elevens læring.
Hvis en elev bliver syg eller kommer til skade i løbet af skoledagen, kontaktes hjemmet.
Ved alm. sygdom informeres klasseteamet via kontaktbogen på AULA.
Kompetencer i personalegruppen
Lærere og pædagoger har viden, færdigheder og kompetencer indenfor flg. hovedområder:
Af særlige kompetencer indenfor undervisning/specialundervisning kan nævnes:
- Specialundervisning, herunder undervisning af elever med dysleksi
- Linjefagskompetencer som dækker fagrækken
- Tilgange som sikrer individuel og differentieret læring som f.eks. Cooperative learning
- Klasserumsledelse
- IIT baseret støtte og undervisning
Af særlige metoder og kompetencer i forhold til det specialpædagogiske arbejde og håndteringen af elever med fx ADHD, ASF og/eller angst kan nævnes:
TEACH - grundtanke: at støtte den enkelte i forhold til dennes ressourcer og udviklingsmuligheder.
Handicapforståelse, herunder visuel støtte, assessment/vurdering, struktur, konkretisering, organisering.
Samarbejdsbaseret problemløsning - vi identificerer uløste problemer i barnets liv og træner de nødvendige færdigheder hos barnet, så barnet fremover selv kan klare de udfordrende situationer.
Sociale historier - i samtale omskrives historien sammen med barnet og der skabes derigennem nye narrativer og handlinger.
KAT-kassen - bruges som samtaleredskab, der støtter dialog om de tanker og følelser, der nogle gange kan være svære at få styr på.
Mentalisering – vi arbejder på at eleverne forstår egne og andres adfærd ud fra følelser, tanker, behov, mål og grunde.